"Nieuwe Haagse School"

Stichting Nieuw Beelden 1955-1969


 

Liga Nieuw Beelden (1955-1969)


Liga Nieuw Beelden (1955-1969) was een Nederlandse kunstenaarscollectief en ging later over in de Stichting Nieuw Beelden.

De groep werd opgericht in 1955 en bestond uit beeldende kunstenaars en een aantal architecten. In feite was het een samengaan van kunstenaars uit diverse stromingen, zoals Cobra, Vrij Beelden, Groep 54 en Creatie. In het oprichtingsjaar hielden zij een eerste tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daarbij werd een manifest gepresenteerd dat was ondertekend door kunstenaars als Hans Ittmann, Wim Kersten, Wim Crouwel, Josef Ongenae en André Volten. Architecten die bij de liga betrokken waren, waren onder meer Gerrit Rietveld, Frans van Gool en Aldo van Eyck. Motor achter de groep was Charles Karsten, die zelf architect en beeldhouwer was. De liga exposeerde jaarlijks in het Stedelijk Museum.

De liga streefde volgens het oprichtingsmanifest naar een eenheid tussen kunst en leven.[2] Ze wilden werken aan het verbeteren van de leefomgeving. Kleur in de architectuur werd als belangrijk gezien. In 1962 verschoof de aandacht van het gebouw naar de stedelijke ruimte. Op haar hoogtepunt had de vereniging 361 leden. De liga werd in 1969 ontbonden.

 

De kunst van Vrij Beelden beoogde een naoorlogse voortzetting van internationale bewegingen met experimentele en abstracte kunst uit het begin van de twintigste eeuw. Aanleiding tot de oprichting van Vrij Beelden waren de in 1946 en in 1947 gehouden tentoonstellingen in het Stedelijk Museum 12 schilders, georganiseerd door de kunstenaar Willy Boers. Het manifest, dat in 1947 ondertekend werd door de schilders en de beeldhouwers met als eerste zijn broer Frans Boers, Peter Alma, Anton Jan Cozijnsen, Frieda Hunziker, Wim Kersten, Piet Ouborg, Wim Sinemus, Friedrich Vordemberge-Gildewart, André van der Vossen en Harry van Kruiningen was gematigd maatschappijkritisch en begon met: “De geschiedenis van de mensheid is als een grootse tragedie, somber en aangrijpend”.

De kunstenaars hadden volgens het manifest een grote vrijheid nodig om hieraan te ontsnappen en om gevoelens van hoop en verlangen te uiten. In tegenstelling tot De Realisten kreeg Vrij Beelden wel tentoonstellingen in het Stedelijk Museum. Van 1947 tot 1955 vonden in het SM en in Fodor negen tentoonstellingen plaats, waarbij ook de werken werden getoond van Herman Berserik. Andere bekende leden waren Dick Hubers , Ben Guntenaar, Willem Hussem, Jaap Mooy en Juul Neumann en Antoon Rooskens .
 

Jaarlijks werd door de Liga in het Stedelijk Museum geëxposeerd. Volgens Henk Peeters waren deze exposities “de meest toonaangevende van wat zich in die tijd als abstract presenteerde”. Naast de oudere ‘geometrisch abstracten’ was er volgens Peeters sprake van een groep ‘Vrije Abstracten’ van Willy Boers, maar Boers deed niet met de Liga mee. In ieder geval vinden we bij de Liga diverse namen van oude strijdmakkers van Willy Boers, zoals Emile Voeten, André van der Vossen, Eugène Brands, Hans Ittmann en Mark Kolthoff. Ook zaten er diverse ‘Informelen’ bij, namelijk Jan Schoonhoven, Armando, Kees van Bohemen en Henk Peeters, en aanverwante collega’s zoals Jaap Wagemaker, Wim de Haan en Theo Bennes die nog een tijd secretaris van de Liga was.

‘Liga Nieuw Beelden’

In 1955 ontstond de nieuwe en grote vereniging ‘Liga Nieuw Beelden’ van de architect Charles Karsten. Hierin ging niet alleen ‘Groep 54’ op, maar ook ‘Cobra’ en de restanten van ‘Vrij Beelden’ en ‘Creatie’. Bij de Liga stond de integratie van de abstracte schilderkunst en de architectuur voorop. Ze werd opgericht als een werkgemeenschap van diverse kunstdisciplines. Dit samengaan van de diverse disciplines, en vooral de integratie van architectuur en beeldende kunst, was ook het oude ideaal van de ‘Stijl’-groep. Maar moest de kunstenaar door het maken van wandschilderingen zijn maatschappelijke functie voorop stellen of vooral zijn individuele zelfstandigheid handhaven?

Jaarlijks werd door de Liga in het Stedelijk Museum geëxposeerd. Volgens Henk Peeters waren deze exposities “de meest toonaangevende van wat zich in die tijd als abstract presenteerde”. Naast de oudere ‘geometrisch abstracten’ was er volgens Peeters sprake van een groep ‘Vrije Abstracten’ van Willy Boers, maar Boers deed niet met de Liga mee. In ieder geval vinden we bij de Liga diverse namen van oude strijdmakkers van Willy Boers, zoals Emile Voeten, André van der Vossen, Eugène Brands, Hans Ittmann en Mark Kolthoff. Ook zaten er diverse ‘Informelen’ bij, namelijk Jan Schoonhoven, Armando, Kees van Bohemen en Henk Peeters, en aanverwante collega’s zoals Jaap Wagemaker, Wim de Haan en Theo Bennes die nog een tijd secretaris van de Liga was.

Men kan wel zeggen dat er na de oorlog een streven is om de abstracte kunst weer op het spoor te zetten, dat in de jaren tot ’55 vooral Willy Boers en Ger Gerrits daarvan de drijvende figuren waren en dat de groep ‘Creatie’ in zijn gelijkgerichtheid daarvan het hoogtepunt vormde. Uit het voorafgaande moge ook blijken dat zich in de jaren net na de oorlog een heel netwerk ontvouwde waarin iedereen elkaar kende, vaak nog van de jaren dertig. Ook kan men zeggen dat ‘Vrij Beelden’ en ‘Creatie’ hiervan een kern vormden. Maar ook dat Appel, Corneille en Constant, in tegenstelling tot Brands en Rooskens, van dit netwerk nauwelijks deel uit maakten. In 1955 kwamen alle draden weer bij elkaar in ‘Liga Nieuw Beelden’, van waaruit zich iets nieuws kon ontwikkelen, namelijk ‘de Informelen’, en vervolgens ‘de Nul-beweging’. Tenslotte nog dit: wat betreft de integratie van de kunstdisciplines stond deze mijns inziens in 1900 ook voorop bij de Art Nouveau of Nieuwe Kunst.

 

Exposities: zie de uitgave van de Stichting Liga Nieuw Beelden 1969

De Leden volgens de uitgave van de Stichting Liga Nieuw Beelden 1969

alberts
aldemberg
van amen
andriessen
appel
armando
arntzenius-koch
baanders
badings
bakema
baljeu
beerendonk
Bekman, Hubert
benner
bennes
van bentum
berger
bertheux
Bitter, T. (Theo)
blauwpot ten cate
blom
bodegraven
bodon
Boedijn, Carolien
boekenoogen
boer
de boer
boeschoten
boezem
bogart
van Bohemen, Kees
bolink
Bonies, Bob
van bottenburg
brakel en burna
brandt corstius
brants
brattinga
breetvelt
brinkman
van den Broek, Joop
brouwer en deurvorst
brusse
buffinga
buntenbach
buys
calkoen
cammelbeeck
cardena
cassée
cohen
constant
copier
corneille
couzijn
cremers
Ia croix-hansen
crouwel
cuypers
dibbets
dielemans
van diepen
diercks
Disberg, Harry
dobbelman
doets
domela
dooijes
dröge
van duinen
van duyn
van dijk
dijkstra
van eesteren
eikelenboom
elburg
van elk
elzas
engels
erb
van eyck
felen
ficheroux
fideldij dop
flohr
flohre
freudenthal
fruytier
van der Gaag, Lotti
gall
van gasteren
gawronski
van gelderen
gerrits
Gerritsen, Wim
gispen
goede
van golden
van gool
goossen
de graaf
graatsma
griber
greve
gribling
groosman
de groot
grosman
guntenaar
de haan
van haaren
haber
habraken
hamelberg
hammacher
hammel
hardenberg-'s jacob
ten harkel
hartsuiker
hartsuyker
haste
heesen
van der heide
henderikse
henneman
van heusden
heijboer
heijen
heijmans
hillenius
howeler
hollenbach
ten holt
ten holte
ten holten
homan
hor
hovens
huismans
hunziker
Hussem, Willem
huyts
van iersel
ittmann
jaffé
jansen
jansma
janzée
de jong
de jonge
juncurt
kamph
karsten
kassies
Kelder, Toon
kerkhoven
kersten
kersting
keus
kho liang
klerks
kloos
klunder
kneulman
koetsier
kolthoff
komter
koning
koomen
van der kop
koren
kortlang
kovacs-reichenfeld
kracht
kreykamp
van kruiningen
de kruyff
kuilen
lambrieux
Lampe, George
langui
lataster
van der lee
de leeuw
van der leeuw
van Ieeuwen
Leewens, Wil
ligtelijn
Livinus van der Bundt
Lo-a njoe, Guillame
lodeizen
lopez dias
lucebert
maas
majorik
manders
mastenbroek
mees
mengelberg-draber
merkelbach
merkelbach-mengelberg
molendijk
molenkamp
molin
montijn
mooy
Mooyman,Theo
mos
mossou
motz
mulder
van munster
museum schiedam
Nanninga, Jaap
neumann
niegeman
niermeijer
nicolai-chaillet
nix
okx
ongenae
oorthuys
oosterkerk
van oosterom
orth
van osselen
otte
oudejans
panhuysen-lansink
peeters
philips
pieters
van der plas
van der pol-van der veen
polak
pollmann
posthumus meyes en narold
postma
prent
pruys
raateland
raymond
redeker
reinders
reinhold
renes
reurslac
rietveld
rinsma-tehman
ritzen
Roede, Jan
röling
rogge
romijn
roos
rooskens
roovers
van rooijen
 
roskam
van rossum
Roth, Bram
ruys-moussault
salomonson
sandberg
sanders
schat
scheffer
scheffers-merkelbach
van schendel
van schie
schippers
schneider
schoonheit
schoonhoven
schröder-schräder
schuite
schultz
schuring
semeyn esser
sieger
sikkens lakfabrieken
Sinemus, Wim
slebos
slepers
sleutelaar
slothouwer
smeets
van soest
spier
sprangers
stam
stankman
stein
stekelenburg
sterenberg
van stigt
stolle
strom & getsy
stroeve
struycken
strijbosch
stultjens
van stuyvenberg
swankhuizen
swart
tajiri
van tetterode
tissing
tonneman
trapman
treumann
van tricht
tupker
tummers
van der veen
van velde
Verburg, Harrie
Verdijk, Gerard
verhoeve
verhoeven
Verhoog, Aat
verhulst
de vier
vinkenoog
visser
van vlijmen
voet
vogels
volten
vordemberge
van der vossen
vriend
de vries
vijftigschild
vijlbrief
wagemaker
wagner
van der wal
warnauw
warners
waskowsky
weehuizen
werkgemeenschap bergeyk
de werkschuit
van de weijer
wiekart
de wilde
willemsen
wilmink
wissing
witstok
van woerkom
wolvecamp
wong
Wortel, Ans
van wijngaarden
van den IJssel, Aart
yo bwan-tjong
van zanten
zwart
zwarts

 Bronnen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Liga_Nieuw_Beelden

http://members.home.nl/kunstna1945/vrij%20beelden%20en%20cobra.htm

http://www.monumentale-wandkunst.nl/index.php?Itemid=98&id=42&option=com_content&task=view

http://www.dekunsten.net/dk-archief-creatie.html


 

 

 Email:info@nieuwehaagseschoolkunst.nl

website stats