Gerard Verdijk werd in 1934 te Boxmeer geboren
en overleed op 13 februari 2005 in Den Haag
Opleiding:
Académie de la Grande Chaumière, Parijs (1956-1957)
Académie André Lhôte, Parijs (1956-1957)
Vrije academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag (1958). Gerard was gehuwd
met Josephine Sloet.
Van groter belang voor zijn ontwikkeling vindt hij zelf het contact met
kunstenaars zoals Kees van Dongen, Conrad Kickert, Serge Poliakoff en
Alberto Giacometti.
Maakte de kunstenaar in de jaren `50 zwarte materieschilderijen, in de
jaren `60 ordent hij de beeldelementen tot ruimtelijke, meer afstandelijke
structuren. Behoorde in de vijftiger jaren bij de Voorburgse artistieke
werkgroep De Nieuwe Ploeg. Was
verder ondermeer lid van
Liga Nieuwe Beelden, Fugare, de
Posthoorngroep,
Atol en Pulchri Studio.
Verdijk won de Jacob Hartog Prijs (1965), de Prix d’Europe, Ostend (1966
silver medal), de Jacob Marisprijs voor de vrije schilderkunst (1964 en
1967), hij ontving stipendia van het ministerie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk (1969 en 1971).
Van 1973-78 beperkt hij zich tot grafiet en gum op papier en onderzoekt
het evenwicht in alle denkbare tegenstellingen. Tekens, organische vormen en
hiëroglyfeachtige sporen creëren een archetypische beeldtaal waarin hij het
vaste van de vorm verbindt met het vluchtige van het gebaar tot een geheel,
wat hij omkadert.
Vanaf 1982 vertaalt Gerard Verdijk zijn denkbeelden ook ruimtelijk, in
natuurlijke en gevonden materialen.
In de jaren 90 verdwijnen de kaders. Ruimte kent geen begrenzingen meer.
Transparante verflagen lopen onzichtbaar in elkaar over of druipen als een
stortbui langs het doek. kleuren ontstaan die, als veranderend licht,
ondefinieerbare sferen achterlaten. Daarin zijn vormen en hun echo`s te
onderscheiden waarvan niet te zeggen is of ze verschijnen of verdwijnen. Ook
associaties met rotsschilderingen worden gewekt.
Gerard exposeerde zowel in het binnen- als in het buitenland. Waaronder
in 1961 , 62 en 1964 met de tentoonstelling "Fluor in beweging" bij
Galerie Orez in Den Haag. Verdijk maakte op uitnodiging reizen naar Afrikaanse landen (1982) en
Japan (1991 en 1992). Er vond een retrospectieve expositie van zijn werk
plaats in het Stedelijk Museum in Amsterdam (1993/1994). In 1994 verhuisde hij
vanuit Nederland naar het buitenland; hij woont en werkt sindsdien in
Frankrijk, de V.S., Duitsland, Portugal en Japan.
Het werk rond 2000 van Gerard Verdijk is buitengewoon poëtisch te noemen.
Hij schildert ruimtes vol stilte, licht en donker, waarin subtiele
aanduidingen voorkomen van processen in de natuur en sporen van menselijk
leven in de vorm van archaïsche tekens. Deze tekens zijn vaak ontleend aan
resten van oude culturen, die hem fascineren om hun suggestie van een
mysterie dat verbonden is met de grondslagen van het leven. Verdijks
schilderijen treffen door hun eenvoud en tegelijkertijd door hun
complexiteit. Ze hebben veel gemeen met Japanse haiku’s. In die zin dat er
meestal een ogenschijnlijke tegenstelling of oppositie van twee elementen in
is weergegeven.
In 2004 heeft Gerard Verdijk een solo tentoonstelling van
zijn werk van na 1990 in het Cobra Museum te Amstelveen. Staat vermeld in de
Jabobs en de Scheen.
Naar de collectie van
Gerard Verdijk
Ga de privé foto's van
Gerard
Verdijk en Gerard op
Youtube
Naar de website van
Gerard Verdijk