Geboren in Groningen als Jan Roede
op 13 juni 1914 en overleed op 30 mei 2007 te Wassenaar. Hij groeide op in Den Haag en werkte
tot zijn dood in Den Haag en verder ondermeer in
Frankrijk en Zweden. Zijn werk omvat gedichten, verhalen, tekeningen,
illustraties, kostuums, glasobjecten. Maar vooral is hij een schilder. Roëde
volgt zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den
Haag en was een leerling van Paul Schuitema.
Een van zijn eerste
werken was het omslagontwerp van de eerste bundel van Simon Carmiggelt in
1940. In 1941, Jan Roëde was
toen 27 jaar, zei hij zijn baan als grafisch vormgever in Den Haag vaarwel
en koos voor het schildersvak. Vrijwel direct waren voor hem kleur en vorm
zelfstandige expressiemiddelen,niet gebonden aan uitbeelding van de
werkelijkheid.
Vlak na de oorlog in 1945 exposeert Roëde
samen met zijn zwager Will Leewens
en Wim Sinemus bij kunsthandel
Martinus Liernur
in Den Haag.
Bij zijn eerste
tentoonstelling,in 1945 bij de Haagse Kunsthandel Martinus Liernur, werd
zijn werk door een criticus afgedaan als dat van een zesjarig kind. Het werd
echter opgemerkt door Willy Boers, de latere oprichter van de groepen Vrij
Beelden (1947) en Creatie (1950). Op diens uitnodiging nam Roëde in het
voorjaar van 1946 deel aan de spraakmakende tentoonstelling ‘12 Schilders’
in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Tijdens een reis naar Parijs later dat
jaar legde hij contacten met de toen bekende Galerie Buydens & Berthet. Hij
kreeg een jaarcontract aangeboden, veranderde zijn naam Roede in het beter
uitspreekbare Roëde, en had in maart 1947 bij deze galerie zijn eerste
Franse eenmanstentoonstelling. Zijn composities uit deze periode verraden
invloed van Picasso, Paul Klee en het abstract-surrealisme van Joan Miró. Ook maakte Roëde in
zijn Parijse tijd kennis met Maurice Estève, van wie hij leerde om de
achtergrond een duidelijker, sprekender kleur te geven dan de daarin
geplaatste motieven: het omgekeerde kleurperspectief. Een principe dat hij
in zijn hele verdere leven zou toepassen. Na zijn eerste buitenlandse
expositie in Parijs exposeert hij ook in Stockholm en valt hij op bij de
Cobra-kunstenaars, die hem vragen om zich bij hen aan te sluiten, iets wat
hij niet deed.
Na zijn verblijft in Parijs betrekt hij samen met zijn
zwager Will Leewens voor enige tijd
een atelier in de Zoutmanstraat.
Lid van
Liga Nieuwe Beelden, de Haagse Kunstkring en Pulchri
Studio. Behoorde tot de
Posthoorngroep. Staat vermeld in de Jacobs en Scheen
Naar de beelden van Jan Roëde in de Haagse Regio
Naar de collectie van
Naar de website van Jan Roëde