Jan
(Levinus Arie Cornelis) van de Bundt werd op 5 maart 1909 in Zeist geboren
en overleed op 11 oktober 1979 in Den Haag. Was getrouwd met keramiste Mieke
van der Burgt (1917-1979) . Was lid van
Liga Nieuwe Beelden.
Livinus van de Bundt heeft zijn grootste bekendheid gekregen met zijn
experimenten met een zogenaamd lichtpenseel, waarmee hij licht liet stromen
op lichtgevoelig materiaal. Met zijn ‘fotografiek’ plaatste Van de Bundt
zich in de jaren zestig van de vorige eeuw bij de internationale,
kunstzinnige avant-garde. Hierdoor raakte de belangstelling voor zijn
‘traditionele’grafiek -vooral etsen en houtsneden- enigszins op de
achtergrond., terwijl dit toch een belangrijk deel van zijn artistieke
oeuvre vormt.
Livinus van de Bundt kreeg zijn opleiding als graficus aan de Koninklijke
Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. In eerste instantie werkte hij
in een mengeling van stijlen. Traditioneel, academisch is bijvoorbeeld het
portret van koningin Emma. Verwantschap met het Duitse expressionisme is te
herkennen in een van zijn café-interieurs, terwijl de invloed van de Franse
Ecole de Paris is af te lezen aan portretten en naakten. Het vrouwelijk
naakt is een regelmatig terugkerend onderwerp in de grafiek van Van de Bundt,
evenals zijn zelfportretten. In de jaren vijftig slaat hij een nieuwe
richting in; de grafiek wordt meer experimenteel van karakter: met
expressieve vormen, zware lijnen en een opvallend reliëf zoekt hij meer en
meer de grenzen van het grafisch ambacht op. Toen dit proces hem niet langer
boeide, richtte hij zich op de ontwikkeling van de ‘fotografiek’.
De Vrije Academie werd op 1 november 1947,
op een zolder aan het Haagse Westeinde, opgericht door 'lichtkunstenaar'
Livinus van de Bundt (directeur van 1947 tot 1964).
Naar de collectie van
|
Clik here for a
sample off a "Licht
Schilderij" 1978
Like Moirée, Vijftig uit Twee (Fifty From Two)
was the result of a collaboration between Livinus and Jeep van de Bundt
which involved an interaction between image and sound both in terms of form
and content. This 'video peinture', a term invented by the artists
themselves, consists of fifty images together lasting two seconds. Tranquil
abstract images in bright, artificial colours are alternated with other
images that move to the rapid rhythm of the music. |