5 Jaar geleden sloten 15 schilders en 5 beeldhouwers, allen
Hagenaars, zich aaneen tot een nieuwe kunstenaarsgroep, die zij met een
bijzonder aardig gevonden naam" Verve" noemden.
Nu, na 5 jaar, is het mogelijk een lustrum tentoonstelling te
houden. Dat dit op zich zelf iets bijzonders is, zal iedereen, die het
meteoorachtig ontstaan en verdwijnen van kunstenaarsgroepen kent, beamen. Is dit
kortstondig bestaan een bezwaar? Ik persoonlijk geloof van niet. Immers,
waar op een gegeven moment blijkt, dat verschillende kunstenaars gelijkgerichte
idealen hebben, is, vooral wanneer het om jongere mensen gaat, de mogelijkheid
altijd aanwezig, dat in de loop der volgende jaren blijkt, dat hun opvattingen
over de kunst toch niet zo gelijkgericht zijn als zij eerst wel meenden. En toch
heeft een dergelijke groep dan een belangrijke functie vervuld, omdat zij ervoor
gezorgd heeft, dat het werk van een aantal kunstenaars in een gesloten verband
te bezichtigen valt, waardoor vergelijkingen beter mogelijk zijn dan, wanneer
men het werk van elk dezer kunstenaars afzonderlijk te zien krijgt.
De functie van een groep als Verve is van meet af aan een
geheel andere dan die der oudere gevestigde kunstenaarsverenigingen als b.v.
Pulchri Studio en de Haagse Kunstkring in Den Haag en Arti et Amicitiae te
Amsterdam. Immers, waar de werkzaamheid van deze oude gerenommeerde verenigingen
voor een zeer belangrijk gedeelte in het sociale vlak ligt, d.w.z. het contact
tussen de kunstenaars en het publiek naast hun onderlinge materiële steun in
bepaalde banen leidt, wordt bij een groep als Verve slechts eenzelfde
gerichtheid bij het verwezenlijken van de denkbeelden der leden als grondslag
aanvaard. Niet, dat het lidmaatschap van Verve haar leden ooit enige dwang om in
een bepaalde richting te werken, heeft opgelegd. Bekijk slechts het werk van
diegenen, die nu lid van de groep zijn om heel duidelijk te ontdekken, dat er
een hemelsbreed verschil bestaat tussen schilders als Kroes en Bouthoorn of
beeldhouwers als Bus en van den IJssel.
Een ding is er echter, dat hen allen bindt en dat zij ook
zelf, naar ik begrijp, als het bindend element voor hun groep aanvaarden, en dat
is de werkdrift en de waarachtige ijver om een werkelijk kunstwerk tot stand te
brengen, een kunstwerk, dat zonder onnodige franje in alle eenvoud en
oprechtheid de beschouwer in aanraking brengt met de boodschap, die de beeldende
kunst in zich draagt.
Badinerend heeft Dr. J. Hulsker eens gezegd, dat de schilders
van de Verve-groep de Nieuwe Haagse School vormen. Ik zou deze uitspraak van hem
graag willen overnemen, want wanneer wij in de schilders van de Verve-groep de
nieuwe Haagse School mogen zien, wanneer wij hun ernst en waarachtig werk mogen
beschouwen als de uiting van de geest, die den Haag op het ogenblik bezielt, dan
kunnen wij als Hagenaars daar trots op zijn. Het blijkt immers hoezeer de
samenwerking in de Verve-groep stimulerend op haar leden gewerkt heeft.
Herinneren wij ons, dat van de 6 winnaars van de