Het Konijn wordt abstract
In 1949
hing Jan Knijnenburg, de eigenaar van de Haagse bodega de Posthoorn aan
het Lange Voorhout het eerste abstracte
schilderij boven de schouw. De
landschapjes verdwenen van de muren. Willem Hussem had het nieuwe werk
geschilderd in opdracht van de eigenaar van het café.
Over dit eerste
abstracte werk in de Posthoorn verscheen in het Vaderland een
fascinerend stukje met de titel: "Het konijn wordt abstract", geschreven
door de toenmalige kunstrecensent van Het Vaderland
W. Jos de Gruyter.
Ook
Jaap Nanninga hing vanaf 1949 zijn schilderijen in het café. Zijn vaste
plekken waren de twee wanden naast de ingang. Hij verkocht er regelmatig
schilderijen. In die tijd kon je voor 100 gulden een orginele Nanninga
bemachtigen. Mede aangemoedigd door Hussem ging Nanninga eind jaren
veertig meer abstract werk maken. Nanninga bracht vaak zijn tongenorgel
(boekorgel) mee en speelde er op in het café. Zo kon vaak het volgende
rondje betaald worden.
Jan Knijnenburg voelde halverwege de jaren veertig goed aan dat er in Den
Haag behoefte was een gelegenheid waar kunstenaars elkaar konden ontmoeten.
In 1934 opende hij zijn eerste bodega de Posthoorn aan het Smitsplein. Het
werd al snel een begrip in Den Haag. Gelegen tegenover de Koninklijke
Schouwburg trok het acteurs, schrijvers en schilders. 3 maart 1945 werd het
geraakt door een bom en moest Knijnenburg na de oorlog op zoek naar een
nieuwe locatie. Op het Voorhout vond hij een leeg pand. een voormalige
paardenstal. Al snel werd het een van de bekendste cafés van Den Haag en
bleven de kunstenaars komen. Nadat hij het interieur had gemoderniseerd
accepteerde hij de kritiek van de kunstenaars dat het tijd werd om eens wat
moderner werk aan de muur te hangen. Hij liet Hussem en ook andere zoals
Theo Bitter, Jaap Nanninga, Jan Roede, George Lampe en Nol Kroes werk maken
voor het café. Iedere maand hingen de kunstenaars nieuw werk op. In die tijd
ontstaat er een vriendschapsband tussen de uitbater en de kunstenaars. Hij
voegt zich regelmatig bij hun aan de stamtafel achterin de zaak en nodigt ze
in zijn huis in Wassenaar uit om een Haags potje te komen tennissen.
Jan Knijnenburg huurt vanaf 1950
het pandje direct links naast de bodega dat gebruikt gaat worden als expositie ruimte.
Galerie de Posthoorn is dan een feit. Frits Becht
neemt
later het beheer van de Galerie de Posthoorn over en waar mede de basis wordt gelegd voor
het ontstaan van de Posthoorngroep.
In 1962 sluit de galerie definitief zijn deuren. In 1970 wordt de Posthoorn verkocht aan een nieuwe uitbater.
I
Café de Posthoorn, Lange Voorhout, Den Haag